Scroll down

افت ۸۰ درصدی آمار فروش داخلی سینمای آمریکا از زمان همه‌گیری ویروس کرونا

افت ۸۰ درصدی آمار فروش داخلی سینمای آمریکا از زمان همه‌گیری ویروس کرونا

افت ۸۰ درصدی آمار فروش داخلی سینمای آمریکا از زمان همه‌گیری ویروس کرونا

در پی شیوع گسترده ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰، برای اولین‌بار در تاریخ چین با پیشی گرفتن از آمریکای شمالی به صدر جدول پرفروش‌ترین بازار صنعت سینما در جهان رسید.

براساس داده‌های رسمی، در پی شیوع گسترده ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از سالن‌های سینمایی در سرتاسر جهان، درآمد باکس آفیس در منطقه آمریکای شمالی با یک کاهش ۸۰ درصدی در سال ۲۰۲۰ به رقم ۲.۳ میلیارد دلار رسید تا برای اولین‌بار از این حیث پایین‌تر از چین قرار بگیرد.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، فروش داخلی فیلم‌های هالیوودی در بازار آمریکا از اول ژانویه ۲۰۲۰ تا ۳۱ دسامبر، به رقم تخمینی ۲.۲۸ میلیارد دلار رسیده تا در در مقایسه با رقم ۱۱.۴ میلیارد دلار در موعد مشابه سال ۲۰۱۹ افت چشمگیری را تجربه کند. براساس آمار رسمی شرکت Comscore، این میزان پایین‌ترین رقم ثبت شده در طول ۴۰ سال اخیر بوده است. البته که باتوجه به تعطیلی بیش از ۹ ماهه بیشتر سینماهای آمریکا در سال اخیر، این افت در حجم درآمدهای صنعت سینما کاملاً قابل پیش‌بینی بود.

آمار جهانی فروش بلیط سینما نیز ۷۰ درصد کاهش را در مقایسه با سال ۲۰۱۹ به ثبت رسانده که این رقم را از ۴۲.۵ میلیارد دلار به ۱۱.۵ میلیارد دلار رسانده است. اما کشور چین دراین‌میان برای اولین‌بار موفق به عبور از بازار فروش آمریکای شمالی در این حوزه شده است. مجموع درآمدهای صنعت سینما در این کشور به رقم ۲.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ رسیده تا با یک اختلاف ۴۰۰ میلیون دلاری بالاتر از آمریکا و کانادا قرار بگیرد.

نمایی از فیلم چینی The Eight Hundred

از دیگر رکوردهایی که برای اولین‌بار در کشور چین به ثبت رسیده، می‌توان به قرار گرفتن یک فیلم چینی به‌نام The Eight Hundred در صدر جدول باکس آفیس جهانی اشاره کرد. فیلم The Eight Hundred در ژانر اکشن و حماسی، به بخشی از اتفاقات جنگ جهانی می‌پردازد. فیلم‌های My People و My Homeland نیز از دیگر اثار سینمای چین بودند که درکنار Demon Slayer ژاپنی به رده‌های بالای جدول فروش جهانی دست پیدا کردند. در دوران قبل از همه گیری شیوع کرونا، معمولاً بلاک باسترهای هالیوودی به‌طور کلی بر جدول فروش جهانی حکمرانی می‌کردند.

مقاله مرتبط

البته نه چین و نه هیچ یک از کشورهای جهان از آسیب‌های کرونا به صنعت سینما جان سالم به در نبرده است. آمار فروش بازار چین در این مدت ۷۰ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است. البته این کشور بسیار سریع‌تر از اروپا و آمریکا روند رو به رشد خود را از سر گرفته است.

پوستر مولان در گیشه فروش سینما

مقاله مرتبط

بیشترین سودی که توسط آثار هالیوودی در سال ۲۰۲۰ به‌دست آمده، به فیلم Bad Boys for Life سونی اختصاص داشته است. براساس آمار شرکت Comscore، این فیلم که از اواسط ژانویه سال گذشته اکران شد، در مجموع ۴۱۳ میلیون دلار درآمدزایی را عاید سازندگان خود کرد. فیلم 1917 از سم مندس نیز از دهم ژانویه ۲۰۲۰ به‌صورت جهانی اکران شده بود که در مجموع به یک فروش ۳۸۵ میلیون دلاری دست پیدا کرد. Tenet اثر کریستوفر نولان نیز به‌عنوان اولین فیلم بلاک‌باستری که از زمان تعطیلی سالن‌های سینما روی پرده نقره‌ای رفت، تقریباً ۳۶۲ میلیون دلار درآمد را از زمان اکران تابستانی خود کسب کرد.

بسیاری از فیلم‌های بزرگ سینمای آمریکا که از قبل برای اکران در سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده بودند، تا سال ۲۰۲۱ به تعویق افتادند. بسیاری دیگر نیز به پلتفرم‌های استریم راه پیدا کردند تا صنعت سالن‌های سینما را با چالشی جدی مواجه کنند. COVID-19 هم برای استودیوهای فیلمسازی و هم برای غرفه داران یک سال تاریخی را رقم زده تا چشم انداز آینده سینما را دچار تغییر کند.

شرکت برادران وارنر قرار است تمامی فیلم‌های خود در سال ۲۰۲۱ را به‌صورت همزمان در HBO Max و سینماها پخش ‌کند. Wonder Woman 1984 از جمله فیلم‌هایی است که در تعطیلات کریسمس از این طریق پخش شد. یونیورسال نیز قرارداد جدیدی را با سینماداران به امضا رسانده که براساس آن، تمامی فیلم‌های این شرکت ۱۷ روز بعد از اکران سینمایی در شبکه خانگی پخش خواهند شد و در عوض سینماداران زنجیره‌ای آمریکا نیز درصدی از سود فروش دیجیتالی این آثار را دریافت می‌کنند.

تابلو یک سینما در ژاپن

پاول درگارابدیان از Comscore در رابطه با این آمار می‌گوید:

«تجارت فیلم و سینما بدون شک از این پس برای همیشه تغییر خواهد کرد؛ اما در مقابل با بهبود شرایط در برخی کشورهای جهان، سالن‌های سینما نیز آرام آرام آماده بازگشایی و بازیابی مسیر قبلی خود می‌شوند. انتظار می‌رود که این صنعت در آینده مسیر خود را درکنار فرصت‌های دیگر در پیش بگیرد. مطمئناً سال ۲۰۲۱ مهم‌ترین سال در تاریخ صنعت سینمای جهان لقب خواهد گرفت. سالی که به‌عنوان پُلی روی شکاف بزرگ اتفاقات ویرانگر سال ۲۰۲۰ قرار گرفته و مشاغل زیادی که تحت تأثیر این وقایع قرار گرفتند را بار دیگر به مسیر خود باز خواهد گرداند.»

نظر شما درباره آمار عملکرد متفاوت سینما در سال ۲۰۲۰ به چه شکل است؟ در صورت تمایل می‌توانید نظرات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع : زومجی

label 22:28 1399/10/15 33

0 دیدگاه

دیدگاه شما

سوالی دارید ؟ با پشتیبانی ما در تلگرام تماس بگیرید

پشتیبانی

instagram
telegram